Tu jesteś: Oszczędzanie, kredyty, finanse - Do skarbonki » Pożyczki i kredyty » Kredyt firmowy - jak go rozliczyć?

Kredyt firmowy - jak go rozliczyć?

Kredyt firmowy - jak go rozliczyć?

Większość przedsiębiorców zaciąga kredyty firmowe, aby zakupić środki trwałe, sfinansować inwestycje czy bieżące wydatki firmowe. Wielu z nich zastanawia się, jak należy rozliczyć koszty prowizji, raty czy odsetki. Poniżej wskazujemy, jak należy to zrobić.

Koszt uzyskania przychodu – co to takiego?

Są to koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodu bądź zabezpieczenia lub zachowania źródła przychodu. Przychód zmniejsza się o koszty uzyskania przychodu, dzięki czemu uzyskuje się dochód.

 

Odsetki a koszt uzyskania przychodu

Odsetki można odliczyć od każdego kredytu, który został zaciągnięty na cele działalności gospodarczej. Warunkiem jest, aby jego celem było umożliwianie dalszego rozwoju, a tym samym osiąganie coraz większych przychodów firmy. Musi mieć również bezpośredni wpływ na prowadzoną działalność gospodarczą. Jeśli tak nie jest, możliwość zaliczenia odsetek w koszty prowadzenia firmy może zostać podważona.

W przypadku kredytu na środki trwałe odsetki są naliczane od momentu przyjęcia środka trwałego do użytkowania.

Jeśli mowa o kredycie na zakup lub budowę nieruchomości, istotne jest, aby dana nieruchomość została przekazana najpierw do użytkowania. W przeciwnym razie odsetki będą powiększały wartość początkową nieruchomości, a możliwość wliczenia w koszty nastąpi jedynie przez odpisy amortyzacyjne.

 

Co z prowizjami i opłatami?

Wiele osób prowadzących działalność zapomina przy obliczaniu kosztów o wszelkich opłatach bankowych. Należą do nich m.in. prowizje bankowe, odsetki czy prowizje za przelewy. Prowizje bankowe mogą być w wliczane w koszty uzyskania przychodu również przy kredytach dotyczących rozwoju firmy.

Prowizja od wcześniejszej spłaty kredytu również może być wliczana w koszty, ponieważ wpływa ona na zachowania źródła przychodów przez dążenie do oszczędzania w firmie. Kosztami pośrednimi można nazwać również wszelkie opłaty z tytułu ubezpieczenia kredytu oraz prowizje bankowe. W momencie ich poniesienia należy je zaksięgować w dokumentach firmy.

Wyjątkiem są prowizje od kredytów, które przeznaczone są na zakup środków trwałych. Mogą zostać wliczone w koszty dopiero w momencie oddania ich do użytkowania.

 

Za koszty podatkowe uznaje się odsetki od:

  • prywatnego kredytu, który w części jest przeznaczony na uregulowanie zobowiązań na potrzeby przedsiębiorstwa lub na spłatę wcześniej zaciągniętego przez firmę kredytu,
  • kredytu hipotecznego, który został zaciągnięty za zakup lokalu będącego siedzibą firmy,
  • kredytu konsumpcyjnego zaciągniętego po to, aby dokonać zakupy samochodu, który widnieje w ewidencji środków trwałych firmy,
  • kredytu, który został zaciągnięty na wykupienie lokalu, który jest siedzibą firmy,
  • kredytu prywatnego, który zaciągnięty został w celu uregulowania zobowiązań na potrzeby firmy,
  • kredytu gotówkowego zaciągniętego w celu sfinansowania bieżącej działalności firmy, np. na spłatę czynszu za lokal czy zakup potrzebnego sprzętu do biura.

Propozycje kredytów dla firm sprawdź w Total Money.


TAGI: , , ,

  • O nas

    Witaj na stronie doskarbonki.pl! Jest to jeden z najlepszych serwisów internetowych poświęconych zagadnieniom efektywnego oszczędzania, zaciągania kredytów oraz szeroko rozumianej kwestii finansów. Portal doskarbonki.pl powstał z myślą o tym, aby informacyjnie wspomóc osoby poznające dopiero tajniki finansów w podejmowaniu odpowiednich decyzji, dzięki którym nie stracą one swoich ciężko zarobionych pieniędzy.

  • Kategorie



     

    Menu

comments powered by Disqus