Tu jesteś: Oszczędzanie, kredyty, finanse - Do skarbonki » Konta » Zasady i zalety profilowania konkurentów

Zasady i zalety profilowania konkurentów

Zasady i zalety profilowania konkurentów

By zdobyć wiedzę potrzebną do efektywnego funkcjonowania na rynku, firmy coraz poważniej zajmują się profilowaniem konkurentów. Co oznacza ta praktyka? Jakie efekty można dzięki niej osiągnąć? Na te i inne pytania postaramy się odpowiedzieć w niniejszym artykule.

Pojęcie profilowania konkurentów zdobywa w ostatnich latach coraz większą popularność. Dzieje się tak, gdyż analiza rynku, której ważną częścią jest właśnie profilowanie konkurentów, staje się coraz szerzej wykorzystywaną praktyką także wśród małych i średnich firm. Poza tym jest to po prostu coś, co może dostarczyć wielu ważnych informacji z marketingowego i sprzedażowego punktu widzenia. Zacznijmy od definicji profilowania konkurentów.

 

Co to jest profilowanie konkurentów?

Profilowanie konkurentów to nic innego jak metodyczna analiza wszystkich możliwych do zdefiniowania konkurentów w obrębie danego rynku. Informacje na temat konkurentów można zbierać według różnych szablonów i kryteriów. Można także korzystać z publicznych i niepublicznych źródeł danych. Ważne jednak, by dla wszystkich konkurentów obowiązywały te same zasady. Oznacza to, że dla każdego wybranego klienta trzeba znaleźć te same jakościowe i ilościowe rodzaje danych. W innym wypadku analiza straci wartość porównawczą i trudno będzie z niej wyciągnąć poprawne wnioski.

 

To nie jest jednorazowe działanie

Profesjonalne profilowanie klientów wyróżnia kompleksowość i regularność działań. Kompleksowość polega na tym, że w analizie brani są pod uwagę wszyscy potencjalni konkurenci, w tym także ci, którzy wytwarzają produkty podobne/substytucyjne. A także ci, którzy w przyszłości mogą potencjalnie stać się konkurencją. Z kolei regularność polega na tym, że działania są powtarzane okresowo, by firma dokonująca profilowania zawsze miała aktualne dane i mogła analizować aktualne trendy i zmiany rynkowe. By zbierać okresowe dane, firma potrzebuje źródeł, które ich dostarczą – jest to bardzo istotne w planowaniu długoterminowego profilowania konkurentów.

 

Jak się do tego zabrać?

Najpierw konieczne jest ustalenie rodzaju danych, jakie będziemy zbierać, a następnie określenie źródeł, z których będziemy czerpać informacje. Muszą być to dane na tyle dostępne, by można było dowiedzieć się czegoś na temat przynajmniej większości wskazanych konkurentów. Do takich danych zaliczymy np. formę prawną firmy, dane finansowe, grupy docelowe, działania marketingowe itp.

 

Zalety profilowania konkurentów

Poprawnie i regularnie prowadzone profilowanie konkurentów pozwala szybko reagować na zmiany w strategii firm konkurencyjnych oraz wynajdywać nisze rynkowe, które można wykorzystać. Bogactwo pozyskanych dzięki profilowaniu informacji umożliwia przetestowanie i wdrożenie w ramach działalności przedsiębiorstwa nowych rozwiązań marketingowych i sprzedażowych.

Zebranie tych danych, a także ich analizowanie, nie jest z pewnością łatwe. Dlatego warto skorzystać z pomocy firmy świadczącej profesjonalne usługi z zakresu analizy rynku. Dzięki pojawieniu się firm wyspecjalizowanych w takich działaniach dziś takie usługi dostępne są także dla małych i średnich przedsiębiorstw. Możliwe jest oczywiście przeprowadzenie kompleksowego profilowania konkurentów.

Zachęcamy do korzystania z usług takich firm oraz do dalszego poszerzania wiedzy z zakresu profilowania konkurentów i analizy rynku w ogóle.


TAGI: , ,

  • O nas

    Witaj na stronie doskarbonki.pl! Jest to jeden z najlepszych serwisów internetowych poświęconych zagadnieniom efektywnego oszczędzania, zaciągania kredytów oraz szeroko rozumianej kwestii finansów. Portal doskarbonki.pl powstał z myślą o tym, aby informacyjnie wspomóc osoby poznające dopiero tajniki finansów w podejmowaniu odpowiednich decyzji, dzięki którym nie stracą one swoich ciężko zarobionych pieniędzy.

  • Kategorie



     

    Menu

comments powered by Disqus